ASPIRASI BARU
Menyusur Transformasi Menterjemah Aspirasi

Salam ukhuwah! Selamat melayari blog yang membicarakan.......
ASPIRASI BARU - "MENYUSUR TRANSFORMASI, MENTERJEMAH ASPIRASI"
Muqaddimah dan ucapan sulung penulis menyampaikan Salam Aspirasi di sini.


Dikelolakan oleh BHM - Ahli UMNO Bhg. Ampang, Selangor.

Abdullah Serah Tugas Kepada Najib



PUTRAJAYA, 3 April (Bernama) -- Tun Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan tugas Perdana Menteri kepada Datuk Seri Najib Tun Razak di Pejabat Perdana Menteri di Bangunan Perdana Putra, di sini, hari ini.

Upacara penyerahan tugas itu berlangsung di tingkat lima, Pejabat Perdana Menteri pada pukul 4.50 petang.

Najib mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri keenam di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, Kuala Lumpur, pagi tadi.

Ini merupakan sejarah negara apabila buat pertama kalinya anak Perdana Menteri menjadi Perdana Menteri pula. Najib merupakan anak sulung Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein.

Dalam upacara itu, Abdullah yang berbaju Melayu jingga menyerahkan Fail Meja YAB Perdana Menteri berwarna biru sebagai tanda penyerahan tugas dan tanggungjawab kepada Najib yang berbaju Melayu merah jambu sambil disaksikan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Upacara itu juga menandakan lengkapnya proses peralihan kuasa antara Abdullah dan Najib secara tersusun dan berjalan dengan lancar, mengekalkan tradisi peralihan kuasa negara dari dahulu hingga sekarang.

Pada 8 Okt lalu, Abdullah mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatan Presiden Umno dan akan melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Mac tahun ini, sekaligus mempercepatkan pelan peralihan kuasa kepada Najib yang sebelum ini dijadualkan pada Jun 2010.

Sabtu lalu, Abdullah secara rasmi menyerahkan jawatan Presiden Umno kepada Najib yang memenangi jawatan itu tanpa bertanding di Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Semalam, Abdullah yang telah menerajui kepimpinan negara lebih lima tahun menghadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara bagi menyerahkan surat melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri dan memohon perkenan Seri Paduka melantik Najib sebagai penggantinya.

Abdullah dilantik Perdana Menteri kelima pada 31 Okt 2003 dan majlis penyerahan tugas antara beliau dan Tun Dr Mahathir Mohamad juga berlangsung pada hari Jumaat di tempat yang sama.

Selepas upacara itu, Abdullah dan isteri Tun Jeanne Abdullah bersalaman dengan para menteri, timbalan menteri dan pegawai kanan kerajaan yang menunggu di aras lobi Pejabat Perdana menteri.

Kedua-dua mereka kemudiannya bersalaman dengan kakitangan Jabatan Perdana Menteri yang berbaris dari pintu utama hingga ke kereta Abdullah. Turut mengiringi mereka ialah Najib dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Sebelum itu, bacaan doa dibacakan oleh Imam Besar Masjid Putra Datuk Manaf Mat yang memohon kesejahteraan kepada Abdullah, isteri dan keluarganya.

Sedih dan pilu menyelubungi suasana apabila ada antara mereka yang kelihatan sebak dan sedih.

Najib dan Rosmah kemudiannya mengiringi Abdullah dan Jeanne hingga ke kereta dan Abdullah sempat melambaikan tangannya sebelum meninggalkan perkarangan Pejabat Perdana Menteri pada pukul 5.25 petang.

Abdullah, 70, dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 8 Jan 1999, sebelum menjadi Perdana Menteri bagi menggantikan Dr Mahathir yang meletakkan jawatan.

Abdullah berkelulusan Sarjana Muda Sastera dalam bidang Pengajian Islam Universiti Malaya (UM) merupakan bekas penjawat awam dan antaranya termasuk sebagai Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan.

Sejak menceburkan diri dalam bidang politik sejak 1964, Abdullah pernah memegang pelbagai portfolio dalam kerajaan termasuk Menteri Pelajaran, Menteri Pertahanan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Menteri Luar, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Kewangan.

Najib, 55, yang dilahirkan di Kuala Lipis pula pernah menjadi Anggota Parlimen yang termuda ketika berrusia 22 tahun apabila memenangi kerusi Parlimen Pekan tanpa bertanding pada 1976. Kerusi itu kosong ekoran kematian penyandangnya iaitu allahyarham ayahandanya, Tun Abdul Razak.

Beliau yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ekonomi Perindustrian dari University of Nottingham, England, memulakan kariernya dalam perkhidmatan awam apabila berkhidmat sebagai Pengurus Perhubungan Awam Petronas dari 1974 hingga 1976 dan selepas itu menyandang jawatan Pengerusi Lembaga Penternakan Malaysia sehingga 1978.

Najib melakar sejarah sebagai timbalan menteri termuda apabila dilantik sebagai Timbalan Menteri Tenaga, Telekomunikasi dan Pos pada 27 Julai 1978 ketika berusia 25 tahun.

Pada 1982, Najib sekali lagi menempa sejarah apabila dilantik menjadi Menteri Besar Pahang ke-11, menjadikanya menteri besar termuda ketika berusia 29 tahun dan jawatan itu disandangnya sehingga 1986.

Sejak itu, kariernya terus berkembang ke peringkat persekutuan dengan beliau dilantik sebagai Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan (Mei 1987 hingga Oktober 1990), Menteri Pertahanan (Oktober 1990 hingga April 1995), Menteri Pelajaran (Mei 1995 hingga November 1999) dan sekali lagi Menteri Pertahanan (Disember 1999 hingga September 2008).

Ketika Najib dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 7 Jan 2004, beliau masih terus menerajui Kementerian Pertahanan sehingga September 2008 apabila beliau diberikan portfolio Menteri Kewangan.

Di bidang politik, Najib pernah menjadi Ketua Pemuda Umno dari 1987 hingga 1993 dan selepas itu memenangi kerusi Naib Presiden Umno pada 1993 dan terus mempertahankannya sehingga diberi kepercayaan sebagai Timbalan Presiden parti pada 2004.

Najib yang mempunyai lima orang anak -- tiga lelaki dan dua perempuan -- menjadi Presiden Umno pada Perhimpunan Agung Umno Sabtu lepas.

-- BERNAMA - Pautan asal di sini.

0 comments:

Post a Comment

MAKLUMAN KEPADA PENGUNJUNG !!

Mohon jasabaik semua pengunjung semoga komentar yang dilontarkan menepati kehendak perbincangan dan tidak lari daripada tajuk asalnya.

Sila berikan kerjasama menggunakan bahasa secara lebih berhemah dan bersopan santun supaya perbincangan kita lebih bermanfaat dan sampai kepada aspirasi sebenar. Matlamat dan objektif haruslah diutamakan.

"BAHASA JIWA BANGSA"

Sekian dimaklumkan. Salam perjuangan.

Followers